GİZLİHAZİNELER DEFİNECİLER AKADEMİSİ
Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» Koltuk Taşı
Cuma Eyl. 01, 2017 11:19 pm tarafından horosanlı

» Scorpion gpr
Ptsi Ağus. 28, 2017 8:17 am tarafından ramses28

» 2013 -OCAK AYI İŞTİMASI YAPALIM Bİ GARDAŞLARDAN KİMLER VAR.
Çarş. Tem. 06, 2016 10:29 am tarafından korasoglu

» 14-mart-2015
C.tesi Mart 14, 2015 8:32 am tarafından BORAN38

» KARE-DİKDÖRTGEN OYMALAR ve ÇÖZÜM UYĞULAMALARI
Ptsi Eyl. 29, 2014 5:08 am tarafından kılıç3838

» sümbül...
Salı Eyl. 02, 2014 12:36 pm tarafından Battal Ebrail

» taşın üçgen şeklinde delinmesi bir define işareti midir?
Çarş. Ara. 18, 2013 8:05 am tarafından 56476364528

» deneme
C.tesi Kas. 23, 2013 7:54 pm tarafından CANTAR

» buldugumuz bir taş
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:54 am tarafından cansu

» Eski rum evleri ve definesi
Ptsi Eyl. 09, 2013 3:46 am tarafından cansu

Kimler hatta?
Toplam 1 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 1 Misafir :: 1 Arama motorları

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 213 kişi C.tesi Tem. 29, 2017 8:28 am tarihinde online oldu.
RSS akısı

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 



Bağlı değilsiniz. Bağlanın ya da kayıt olun

İsa’nın Doğumuna Yakın Zamanlarda Yahudi Dini

Aşağa gitmek  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

1 İsa’nın Doğumuna Yakın Zamanlarda Yahudi Dini Bir Çarş. Şub. 02, 2011 8:54 am

CANTAR

avatar


İsa’nın
doğumuna yakın zamanlarda Orta Doğu’da Yahudilerin yaşamı ve inanışları çok
karmaşıktı.



O
dönemde Yahudiler’in büyük bölümü Filistin’de yaşıyorlardı. İsa’nın vatanı
olarak kabul edilen Galile de Filistin’in kuzey bölgesinde bulunuyordu.



Galile
halkı tarım ve göl balıkçılığının yanı sıra ticaretle de geçiniyordu.



Yahudi
halkı her dönemde olduğu gibi o dönemde de dinine çok bağlı idi.



Hristiyanlığın
ortaya çıkmasına yakın zamanlarda , Yahudi halkı için dini kaynaklar büyük bir
çeşitlilik gösteriyordu. Bugün Eski Ahit dediğimiz kutsal yazıların yanında Talmud[1]
(
rDpLT) adı verilen ve din büyükleri
tarafından oluşturulmuş bulunan yazılar da büyük önem taşımaktaydı. O devirde
Kudüs Talmud’u (Yerushalmi) ve Babil
Talmud’u ( Babli ) çok yaygındı.



Eğer
bir Yahudi , kutsal yazıları daha derinlemesine okumak isterse midrash[2]
(çoğulu midrashim) adı verilen tefsir
yöntemini uygulamak zorundaydı. Yazıcılar da (sopherim) aslında bu tefsir işi ile uğraşıyorlardı. Dini üstadlar
ise Rabbi[3]
ünvanını alıyorlardı.



Midrashim
rabbinik eğitimin temelini oluşturuyordu. Eğitim kutsal yazılardaki öykülerin
anlatıldığı metinler olan haggadoth (
çoğulu haggadah) ile kuralların ve
törelerin yer aldığı Halakoth (
çoğulu Halakah) ‘dan oluşmaktaydı.
Bunlar dışında , doğal olarak Talmud da kıymetli bir kaynak olarak yer
almaktaydı.



Yahudiler
dinsel olarak bir çok değişik topluluklara ayrılmışlardı. Bu dönemde
bilebildiğimiz en önemli topluluklar Saddukiler, Ferisiler , Zelotlar ve
Esseniler’dir.






1. SADDUKİLER





Sadduki
sözcüğünün etimolojisi tam olarak bilinmemektedir. Süleyman zamanındaki baş
rahip olan Zadok’un adından türediği söylense de pek olası gözükmemektedir.



Sadduki
düşüncesinin en önemli özelliği kişisel ölümsüzlüğü , yeniden doğuşu[4]
ve gelecek yaşamı yadsımasıdır. Saddukiler bunun yanında kaderin varolmadığına
ve kişinin hür iradesine göre yaşadığına inanıyorlardı. Bu görüşleriyle
Saddukiler otantik Yahudi düşüncesine daha sadık olmuşlardır.



Saddukiler’in
muhafazakar görüşleri sadece din alanında değil , aynı zamanda siyasal alanda
da kendini gösterir. Mesih düşüncesine karşı olmamalarına rağmen Saddukiler
toplumsal huzursuzluk yaratabilecek her türlü olaya karşı çıkmışlardır.



Saddukiler’in
arasında büyük aristokratların , zenginlerin ve hatta rahiplerin olması ve
politik görüşleri , Saddukiliğin daha çok bir siyasal parti gibi düşünülmesine
yol açmıştır.



Karşıtları
Saddukiler’in görüşlerini abartmış onları dinsiz gibi göstermeye
çalışmışlardır. Hatta dönemin Hellen kökenli yazarları Saddukiliğe Epikürizm de
demişlerdir.





2. FERİSİLER





Ferisiler
hemen hemen Saddukiler ile karşıt görüşlere sahiptirler. Ferisi adının
açıklaması çok açıktır ; paruşim
sözcüğü ayrılmışlar anlamına gelmektedir ve Ferisi sözcüğü
buradan türemiştir. Ferisiler birbirlerini şaberim,
şassidim/hassidim (dindar,sofu)yada kardeş diye çağırmaktaydılar.



Aslında
Ferisileri bir dini tarikat diye tanımlamak doğru değildir ; çünkü Ferisilerin
diğer Yahudiler’den ayrı uygulamaları yoktur. Ancak Ferisiler daha
kuralcıdırlar. Bu nedenle Ferisileri bir grup olarak görmek çok daha doğru
olur.



Ferisiler
Yahudi dogmalarını benimsiyorlardı ve bölgede o çağlarda hakim olan
Hellenleşmeye karşıydılar. İnsanın bu dünyadaki davranışlarının karşılığında
öteki dünyada mükafat ya da ceza göreceğini ve dinin kurallarının eksiksiz
yerine getirilmesinin gerekliliğini savunuyorlardı.



Ferisiler
dini eğitime büyük önem vermişler , bölgede bir çok yerde okullar açmışlar ve
yazılı yasalarla ( Thorah[5]
) birlikte , o dönemde derlenebilmiş sözlü yasaları da okutmuşlardır.



Ferisiler
için Thorah en önemli kaynaktı ve o dönemde yaygın olan ve Thorah’tan farklılık gösteren Haggadah’a ya da Halacha’ya itibar etmiyorlardı.



Ferisiler
, meleklerin, cinlerin varlığına ve yeniden doğuşa inanıyorlar ; Tanrı’nın
egemenliğinin yakın olduğunu düşünüyorlardı. Ferisiler aynı zamanda Yahudi
milliyetçisi idiler ve yakın zamanda büyük bir Yahudi imparatorluğu
kurulacağına inanıyorlardı.



Thorah’a
olan bağlılıkları , yaşam biçimleri , inançları ve eğitime verdikleri önem
Ferisiler’in Yahudi halkı içinde saygın bir yer edinmelerini sağlamıştır.
Ayrıca yazıcılar da bu özelliklerinden ve sağladıkları güvenden ötürü Ferisiler
arasından seçilmiştir.



İncil’de
sözü geçen iki yüzlü hain Ferisi tiplemesi ile gerçek Ferisiler arasında büyük
farklılıklar olduğu çeşitli tarihçiler tarafından teyit edilmiştir. Ancak bu
şekilde davranmış olan bir Ferisi grubunun
varolabileceği olasılığı da her zaman olanaklıdır.






3. ZELOTLAR





O
zamanlarda Filistin’de varolan gruplardan biri de Zelotlar’dı. Ferisiler’e
yakın olan Zelotlar, geleneksel kurallara uymaları, dine bağlılıkları , Mesih
beklentileri ve milliyetçilikleri ile Ferisiler’e benzerlik gösteriyorlardı.



Zelotlar
Yehova’ya kayıtsız şartsız itaat etmeleri yanında kendi kaderleri konusunda
ellerinden geleni yapmaktan yanaydılar.



Zelotlar
genellikle Ferisiler gibi düşünmekle beraber Tanrı’dan başka bir yönetici
tanımamaktaydılar. Birinin hükmü altına girmektense ölmeyi yeğ tutuyorlardı.



Zelot
hareketinin , Yahudiye’nin bir Roma eyaleti olması ile birlikte ortaya çıktığı
sanılmaktadır. Zelotlar Roma yanlılarını katletmekten çekinmemişler ve Roma
idaresine başkaldırıldığı zaman büyük rol oynamışlardır.







4. ESSENİLER





Esseniler
hakkında bilgi kaynaklarımız çok sınırlıdır. Antik yazarlar - Özellikle Genç
Plinus - Esseniler hakkında çok az bilgi verirler. Esseniler’in kutsal
kitaplarından da günümüze hiç bir şey kalmamıştır. Aslında Esseniler ‘den söz
eden kaynakların güvenilirliği de tartışmalıdır. O zamana göre çok farklı
yaşayan Esseniler hakkında bazı söylenenlerin abartı da olabileceği
düşünülmektedir.



Esseni
adının kaynağı da belli değildir. Philon , Esseniler’i qerapeuta diye
adlandırmaktadır. Bu “Tanrı’nın Kulları” ( Cultores
Dei
) anlamına geldiği kadar “Tanrı’nın Doktorları” ( Medici Dei ) anlamına da gelmektedir.



Esseni
sözcüğünün kökeni hakkında bir başka görüş ise Aramice Hase (aziz, saf ) sözcüğünden türediğidir. Philon da 'Essaoi
sözcüğünün Grekçe Ösioi (aziz , dindar ) sözcüğü ile ilişkili olduğunu
söylemiştir.



Bu
sözcük hakkında bir başka görüş ise hassaim
(sessiz) sözcüğünden türediğidir. Gerçekten de Esseniler kendi inançları
hakkında dışarıya sessiz kalıyorlardı.



Adlarının
etimolojisi ne olursa olsun , Esseniler bölgede yaşayan en gizemli
topluluklardan biri idi. Çevresindeki topluluklardan soyut yaşaması ve değişik
yaşam tarzları bazı tarihçilere , Esseniler’in uç noktada Ferisiler olduklarını
düşündürtmektedir. Başka araştırmacılar ise Esseniler’in bölge dışından, hatta Hindistan’dan etkilendiklerini
söylerler. Bunun dışında Esseniler’in Pythagoras ve Orpheus öğretilerinden
etkilenmiş “Judeo-Hellenik” bir topluluk
olduğunu da söyleyenler vardır.



Aslında
Esseniler’in o bölgede ezoterik bir doktrini benimseyen bir Yahudi topluluğu
olduğunu kabul etmek daha doğru olur. Esseniler inançları , görüşleri ,
aralarındaki “kardeşlik” bağı, toplumsal kuralları , ritüelleri ve kesin
kuralları ile ezoterik bir topluluk görüntüsü vermektedir.



Esseniler’de
ayrıca bir Part etkisinden de söz edebiliriz. Sürekli yapılan “vaftiz”ler ,
beyaz giyinmeleri , kanlı kurban törenlerine karşı olmaları ve Güneş’e ilişkin
kültleri Part etkisini ortaya koymaktadır.



Esseniler
arasındaki “kardeşlik” aslında çok katı kurallara bağlı idi. Bazı
araştırmacılar Esseniler’in bir tür komün yaşantısı sürdürdüklerini iddia
ederler. Esseni olan bir kimsenin bütün malını topluluğa vermesi de bunun en
geçerli kanıtıdır.



Esseniler’e
göre dünya hayatı bir tür hapishane hayatıydı ve zevkler insan için kötüydü.
Esseniler güne dua ile başlar , gün içinde çalışırlar ve günü yine dua ile
bitirirlerdi. Esseniler bütün aşırılıklarına rağmen Yahudi dinine
bağlılıklarını sürdürmüşlerdir.



Esseniler
Hristiyanlığın doğuşu ile birlikte gizemli olarak tarih sahnesinden
çekilmişlerdir. Bazı kaynaklar İsa’nın da bir Esseni olduğunu , Esseni
öğretisini daha basitleştirerek anlattığını ve Esseniler’in daha sonra
Hristiyan olduklarını söylese de bunu destekleyecek kanıt yoktur.




Notler





[1]
Sözcük olarak çalışma , öğreti , disiplin anlamına gelmektedir.









[2]
Bu sözcük , incelemek , yorumlamak anlamına gelen darash kökünden türemiştir.








[3]
Rab zaten “efendi” , “üstad” demektir.









[4]
Reenkarnasyon anlamında değil.









[5]
Thorah Musa’nın ilk beş kitabından oluşur ve kuralları kapsar. Bu
kitaplar Tekvin , Çıkış , Levililer,
Sayılar ve Tesniye’dir.









KAYNAKÇA







AMBELAIN
Robert , Jésus ou le Mortel Secret des Templiers
, Editions Robert Laffont , Paris , 1970





BAIGNENT
Michael, LEIGH Richard , LINCOLN Henry , The
Messianic Legacy
, Dell Publishing , New York , 1986





CHANET
Robert , Antik Çağdan Günümüze Kadar
Essenîler ve Sırları
( çev. Duygun Aras ) , Ruh ve Madde Yayınları ,
İstanbul , 1996





COCHRANE
Charles Norris , Christianity and
Classical Culture
, A Galaxy Book, New York , 1957





GUIGNEBERT
Charles , Le Monde Juif Vers le Temps de
Jésus
, Editions Albin Michel , Paris , 1969





LAISTNER
M.L.W. , Christianity and Pagan Culture
in the Later Roman Empire
, Cornell University Press, New York , 1978





LOEWE
H. (editor ) , Judaism and Christianity :
The Contact of Pharisism with Other Cultures
, The Sheldon Press , London ,
1937





MACCOBY
Hyam, The Myth-maker : Paul and the
Invention of Christianity
, Harper & Row Publishers , San Fransisco,
1986





OBERMEIER
Siegfried , İsa Keşmir’de mi Öldü ? (
çev. Gül Oner ) , Ruh ve Madde Yayınları , İstanbul , 1996





SIMON
Marcel , Les Premiers Chrétiens ,
Presses Universitaires de France , Paris , 1952





TREVOR-ROPER
Hugh , L’Essort du Monde Chrétien ,
Flammarion, Paris, 1968


_________________
Bende 1 Para Vardı.
Sendede 1 Para.
Paraları Değiştirdik.
Paramız Artmadı Senin 1 Paran,Benimde hala 1 Param Var.
Bende 1 Bilgi Vardı.
Sendede 1 Bilgi Bilgileri Değiştirdik.
Bak Şimdi Seninde 2 bilgin.
Benimde 2 bilgim oldu...

---***İŞTE BİZ BUNA PAYLAŞIM DİYORUZ***---

(HAYATA DAİR CEVAPLARI TAM ÖĞRENMİŞTİK Kİ SORULARI YENİ SORULARLA DEĞİŞTİRDİLER)...
http://gizlihazineler.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz